mandag 19. oktober 2009

Nok en mandag



Jepp - det er mandag igjen. Blir nesten en sånn mandagsblogg dette.

Vi er igang med nok en ny uke her - OG VI ER HALVEIS(ikke i uka altså - vi ligger likt som Norge med hensyn til ukedager)!! I går var vi akkurat halveis i vårt opphold her i Paris! Det er med blandede følelser vi snur siden og ser på siste del av eventyret her på kontinentet. For det er et eventyr! Selv eventyr har hverdager, slik som vi for tiden har mye av.

Det er mye jobbing for tiden med det vi er her for. Nemlig øving! For begge to. Vi øver flere timer hver dag, begge to! Torunn har i tillegg til undervisningen på skolen også kommet igang med det første orkesterprosjektet hennes. Så i dag morges stod hun opp kl. 07.15 for å rekke til skolen. Det er hardt på en mandag :) til og med for oss. Så jeg ble igjen i sengen og stod opp kl. 09.00 i stedet.
Jeg sier til meg selv at jeg er her for å slappe av. Ta meg inn igjen etter et forferdelig hardt år med PPU på musikkhøgskolen i tillegg til masse spilling og jobbing. Da kan man unne seg å sove litt utpå på en mandag.

Men mandager er mandager.

Litt om hva som har foregått her:
Vi har fylt uken med mye øving, som nevnt. I tillegg så har jeg vært ute en dag for å fotografere. Siden vi har så crappy internettlinje her, så får jeg desverre ikke lagt ut noe mengde av bilder som dere kan få se. ( se om dere kan finne et kjent monument på bildet her... <---) Torunn har fått registrert seg på skolen, fått kort osv. Det er stas, og tok en hel ettermiddag. Vi har fått vært på to konserter denne uken. Tim Berne - en jazz-saxofonist fra USA som hadde masterclass på skolen, og det resulterte i en åpen konsert. Det var de som sa til meg at på konservatoriet i Paris var det mye "straight-forward" jazz og mye standardstoff (realbook osv). Men de som sa det, kan gå å ta seg en bolle, som det heter. Konserten med Tim Berne var noe av det mer moderne jeg har hørt - noe i overkant, om jeg får lov... :) Den andre konserten var SARA TAVARES! En heeelt enormt bra konsert! For dere som ikke vet hvem hun er, så søk på Youtube. Det er Salsa/worldmusic/creolsk og det svingte som av en annen verden. Det var en unik konsertopplevelse. Dette var også min bursdagsgave til Torunn. Det ble en hit - for å si det sånn :)

I går var vi på "skandinavisk volleyballturnering" i den norske sjømannskirken her. Det var en sammenkomst mellom den svenske og den norske sjømannskirken (den danske skulle vel vært representert den og, men jeg hørte ikke noe dansk...). Det var volleyball i hagen, og grillings av pølser og goood stemning!! Finfin søndagsaktivitet!!

Og i ettermiddag skal vi ut å spise middag med et vennepar fra Oslo som er på ferie her for helgen. And i Latinerkvarteret står på menyen, og vi gleder oss!

Jeg må legge til at vi savner Oslo, Norge, Sofa, Aftenposten og Vårt Land og Italiensk Salat (hvertfall jeg...)
Man skal vel ikke klage over å bo i Paris, med alt av luksus og eksotiske opplevelser det medbringer - men det er en tid for alt. Hverdagen er liksom litt annerledes i Oslo - med alle vennene våre rundt oss. (ikke bare vennene i Oslo, men alle - så det ikke hersker noen tvil på det området) Vi savner dere!!! Det er god trøst i at det er en del av dere som kommer på besøk i ukene som ligger forann! Vi får ta igjen det forsømte til våren!

Og når det kommer til familie, så føles noen ganger litt veel lenge til jul!! Det gjør det jo som oftest på denne tiden til vanlig i Oslo også... så det er ikke noe nytt. Men, vi snakker om det titt og ofte, at vi gleder oss til å være med dere til julen!!

Det var vel nok jabbing for denne gangen. Skal prøve å skrive litt oftere, så det ikke blir sånne langdryge innlegg hver gang!

1 kommentar:

GRL sa...

Ikke noe langdrygt. Veeldig koselig å lese om livet deres! Vi savner dere også! Men nyt den siste halvdelen.