onsdag 18. november 2009

Ikke akkurat alene













Jeg har skrevet om det før, men jeg det er noe jeg tenker på hver dag. Så da må jeg skrive litt mer om det. For jeg merker det hver dag - at vi ikke akkurat er alene i denne byen! Det er alltid noen som skal det samme som meg, samtidig som meg. hmm...

Det ligger vel en plass i ordet "storby" at det er mye folk i en slik by. For uten folk ville det jo ikke vært by, uansett hvor stort det er. Og i Îl-de-France mener de at det bor ca. 12 millioner mennesker. Îl-de-France er regionen som byen Paris ligger i, og man merker ikke akkurat at en markant bygrense mellom Îl-de-France og Paris - så man kan vel godt si at det bor ca. 12 millioner i Paris. Det er jammen meg storby det.
Og da er det kanskje ikke så rart at jeg synes det alltid er noen som skal gjøre det samme som meg. Jeg prøver å ikke bry meg om det. Bare følge strømmen og føle den urbane pulsen på kroppen. Men noen ganger er det irriterende at de som går forann deg på fortauet går litt sakte, eller at de som står sammen med deg på metroen lukter litt "rart". Men det som er mest irriterende, og kanskje også litt fascinerende, er at den personen jeg har litt irritert snodd meg forbi på vei til toget, plutselig dukker opp og blokker veien for meg i en rulletrapp på metroen. Og i tillegg så synes jeg at jeg så snurten av personen på trikken på vei hjem. Det burde vel sette noen matematikkhoder i kok for å finne ut sannsynligheten for at noe slikt skal skje i en by med rimelig nøyaktig 2,5 ganger Norge.

Det har også hendt en gang at jeg spurte en dame om hjelp med stoppesteder for en RER (tog) en dag. Og to uker senere så passerer hun rett forann nesen min på en stasjon et helt annet sted i byen. Det kan vel ikke sies å være irriterende - mer fascinerende. Så jeg er ikke bare irritert - om noen skulle få det inntrykket.

Men mitt inntrykk er at man kan prøve å ta litt alternative ruter her i byen. For å slippe unna folkemengden. Og det lønner seg definitivt å tenke litt slik i rushen. Men en ting du kan være sikker på er at du ikke akkurat er alene om å prøve det.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fin blogg! Fine innlegg! Nydelige bilder! Gleder oss til dere kommer hjem ;-) Ha en god helg, når den kommer! GR